top of page

Bromssystem: En Djupgående Översikt över Delar och Funktioner

Välkommen till vår omfattande guide om bilens bromssystem och dess komponenter. I denna artikel tar vi en djupgående titt på hur ett bromssystem fungerar och de olika delarna som samverkar för att säkerställa din bils bromsprestanda.

Pedalställ / Bromspedal: Kraftöverföringens Kärna

Pedalstället, även kallat bromspedal, är startpunkten för bromssystemet. Det omvandlar din fysiska kraft till bromskraft genom en utväxling som kan vara 5:1 till 7:1. En bromsservo, om närvarande, minskar utväxlingsbehovet. Originala pedalställ är ofta hängande monterade, medan eftermarknaden erbjuder golvmonterade alternativ. Eftermarknads pedalställ kan också ha en justerbar bromsvåg för att balansera bromskraften mellan fram och bak, särskilt användbart för racing.

Bromsgivare: Signalen för Inbromsning

När du bromsar aktiveras en givare som skickar en signal till bromsljuset. Denna signal kan också användas för andra ändamål via ett eftermarknadsstyrsystem. Givaren kan placeras vid bromspedalen eller huvudbromscylindern för att detektera ökat tryck i bromssystemet.

Bromsservo: Förstärker Bromskraften

Bromsservon ökar bromskraften från bromspedalen till huvudbromscylindern. Det fungerar genom att utnyttja vakuum som genereras när du släpper gasen, vilket hjälper till att överföra kraft till huvudbromscylindern. Ett bakventil förhindrar tryck från att nå servot. Bromsservon används i originalbilar och är vanliga i system utan bromsservo.

ABS-enhet: Bromsning med Kontroll

Bilar med ABS har en ABS-enhet som förhindrar låsning av bromsarna genom att pulsera bromskraften. Denna enhet ökar styrbarheten vid inbromsning. Originalbilar har oftast ABS monterat, medan racingbilar ibland använder specialanpassade ABS-enheter.

Bromscylinder: Vidareförmedlar Bromskraften

Bromscylindern skickar bromskraften från pedalstället genom bromsledningarna till bromsoket. I tvåkretssystem, vanligt i originalbilar, sammanlänkas oftast vänster fram och höger bakhjul i en krets, medan eftermarknaden kan koppla framre hjulpar för maximal bromskraft vid eventuell kretsavbrott.

Bromsvätskebehållare: Vätskeförsörjning för Bromscylindrar

Bromsvätskebehållaren förser bromscylindrarna med bromsvätska. Originala behållare kan vara monterade på cylindern eller vara externa. En extra utgång kan förse kopplingens huvudcylinder med vätska.

Handbroms / Hydraulisk handbroms: Stabilitet vid Parkering

Handbromsen håller bilen stilla när den parkeras. Elektriska handbromsar blir allt vanligare. Vid racing kan en hydraulisk handbroms kopplas in på bromssystemet för kontrollerad användning vid exempelvis drifting.

Bromsok: Skapar Friktion för Inbromsning

Bromsoken pressar bromsbeläggen mot bromsskivorna för att skapa friktion och stoppa bilen. Bromsoket monteras runt bromsskivan med hjälp av bromsoksadapter. Variationer av bromsok, antal kolvar och position optimerar bromskraft och livslängd.

Bromsoksadapter: Koppling mellan Bromsok och Spindel

Bromsskivan samverkar med bromsok och bromsbelägg för att stoppa bilen. Genom att ändra diameter och tjocklek på bromsskivan kan bromsprestanda förbättras. Större diameter ger bättre bromseffekt och ökad kylning, men kan påverka körprestandan vid låga temperaturer.

Bromskivor: Bromsningens Centrala Komponent

Bromsskivan samverkar med bromsok och bromsbelägg för att stoppa bilen. Genom att ändra diameter och tjocklek på bromsskivan kan bromsprestanda förbättras. Större diameter ger bättre bromseffekt och ökad kylning, men kan påverka körprestandan vid låga temperaturer.

Bromsbelägg: Nyckeln till Effektiv Bromsning

Bromsbelägg skapar friktion mot bromsskivan för att sakta ner eller stoppa bilen. Originalbelägg har bra initial bromseffekt men tål mindre värme. Eftermarknadsbelägg tål högre temperaturer, vilket är viktigt vid hård körning och racing.

Bromskylning: Håller Temperaturen i Schack

Bromsbelägg, bromsok och bromsskivor tål höga temperaturer, men bromskylning är avgörande för att bibehålla prestandan. Extra kylning kan komplettera inbyggd kylning i bromsskivan och förhindra överhettning.

Fördelningsventil: Säker Bromskraftsfördelning

En fördelningsventil används för att separera fotbroms och handbroms, vilket är avgörande för säkerheten. Genom att ansluta handbromsen till bromssystemet via en fördelningsventil kan varje krets hanter

bottom of page